tirsdag den 19. februar 2013

Nogle gange er det nemmere at skrive det


I går døde forfatter og underviser Debbie Ford, som er internationalt kendt for bl.a. at være banebrydende i hendes måde at arbejde med skyggesiderne af vores personlighed på. I Danmark har hun de sidste par år undervist i samarbejde med forfatter og foredragsholder Pernille Melsted – en af hendes tidligere elever. Jeg er venner med Pernille på facebook og i dag så jeg følgende update på hendes væg fra hendes søn William:



Når man netop har mistet, kan ens verden blive vendt på hovedet for en tid. Man kan have oplevet nogle voldsomme omstændigheder op til et dødsfald, der faktisk giver én chok, så man på en måde er ude af sig selv for en stund. Og man kan have et dybt behov for at finde en eller anden form for mening med det hele. Man kan føle sig magtesløs, vred, forvirret, ulykkelig eller måske lettet. Det er individuelt og meget personligt, hvordan man reagerer og naturligvis afhænger det også af omstændighederne for dødsfaldet. Fælles for os alle er, at når vi står midt i sorgen, så har vi brug for kærlig omsorg og støtte fra omgivelserne, så vi ikke føler os alene med de mange voldsomme følelser og den nye livssituation, vi er havnet i. Og generelt er min erfaring at børn er særlig gode til på naturlig og empatisk vis at drage omsorg.

Denne vidunderlige lille hilsen fra hendes søn fik mig til at tænke på, hvor enkelt det kan gøres at støtte et menneske i sorg. Vi kan nogle gange have den opfattelse, at man skal være terapeut eller psykolog for at kunne hjælpe mennesker i sorg, men sådan hænger det ikke altid sammen. Netop denne meget kærlige og oprigtige besked kan gøre en forskel for Pernille, som hun sikkert vil huske i tiden fremover, når sorgen fylder. Denne besked fortæller mig bl.a., at hendes dreng kender til, hvor smertefuldt det kan være at miste og har udviklet ressourcer til at sætte sig i hendes sted og forstå hendes behov. Den fortæller mig også noget om, at han holder af sin mor og gerne vil hjælpe hende. Og så ser jeg ham som en dreng, der tør sætte ord på det svære og handle på sin impuls.

Min erfaring er, at sådan reagerer vi mennesker naturligt og medmenneskeligt, når vi ikke lader os styre af frygten for at komme til at sige noget forkert eller få nogen til at græde. Og børn er ofte super dygtige til at tage vare på hinanden, hvis de selv er vant til at blive taget kærligt imod.

Du kan læse mere om Pernille Melsted og Debbie Ford´s fælles arbejde her: http://pernillemelsted.com/moed-pernille/

Med ønsket om det bedste for dig og dine nærmeste

Kærlig hilsen

Anna Prip




Ingen kommentarer:

Send en kommentar